PERSBERICHT

Nederland kiest massaal voor cosmetische injectables; De staat van schoonheid 2025

Aantal mannen stijgt met 38%, terwijl zoekopdrachten naar ‘fillers’ voor het eerst in jaren dalen.

 

Woubrugge, 2 november 2025 – De cosmetische industrie in Nederland groeit ongekend hard.
Volgens nieuwe data van Injectablesbooking.nl, het grootste vergelijkingsplatform voor
cosmetische klinieken, ondergingen Nederlanders in 2025 naar schatting 1,2 miljoen
injectables-behandelingen
. Dat zijn ruim 500.000 unieke cliënten, oftewel 3,8% van alle 18-
plussers.
In Nederland kunnen consumenten inmiddels op 1334 locaties* terecht voor een behandeling met injectables. De totale marktomzet is op dit moment ca. 360 miljoen euro.

Toch tekent zich ook een opvallende trend af: het aantal zoekopdrachten naar fillers daalde in de
afgelopen twaalf maanden met 9%. Nederlanders lijken kritischer te worden op volumeherstellende behandelingen en kiezen vaker voor subtiele huidverjonging via biostimulatie.

 1. De stille revolutie in de spiegel

De markt voor cosmetische injectables groeit in alle segmenten, maar vooral het profiel van de cliënt verandert. Waar het aantal vrouwelijke cliënten jaarlijks met circa 10% stijgt, neemt het aantal mannen met maar liefst 38% toe. Behandelingen zijn bovendien toegankelijker geworden: één zone botox kost gemiddeld €143,63*.

“De meeste mensen kiezen niet voor een renovatie, maar voor een frissere versie van zichzelf,” aldus Lex van Vliet, oprichter van Injectablesbooking. “Het resultaat is tijdelijk en subtiel, je beslist zelf of en wanneer je het herhaalt.”

2. Van taboe naar normaal gespreksonderwerp

Cosmetische behandelingen zijn inmiddels een sociaal geaccepteerd onderdeel van zelfzorg.
Uit gebruikersonderzoek van Injectablesbooking blijkt dat drie op de vijf consumenten hun
behandeling openlijk bespreken met vrienden of collega’s.

Tegelijkertijd verzwijgt één op de drie zijn of haar behandeling nog altijd tegenover partner of
werkgever.
Toch vindt 42% van de ondervraagden injectables inmiddels “onderhoud, net als naar de kapper gaan”.

“Injectables horen bij zelfmanagement, lekker in je vel zitten,” aldus Van Vliet. “In essentie geeft een behandeling met botox of fillers hetzelfde gevoel als een nieuwe broek, een kappersbezoek, een tatoeage of een auto: het gaat om een uitstraling die bij jou past.”

 3. Transparantie als maatschappelijke noodzaak

De vraag stijgt, maar de transparantie blijft achter.
Uit analyse van websites van alle klinieken blijkt dat slechts 62% van de aanbieders vermeldt of
behandelingen worden uitgevoerd door een BIG-geregistreerde arts.

Injectablesbooking ontwikkelde daarom een transparantie-index, die consumenten inzicht
geeft in de kwaliteit, prijsstelling en bevoegdheden van behandelaars.

“Consumenten moeten kunnen zien wie hen behandelt, tegen welke prijs, met welk product en daar onafhankelijke reviews over lezen,” aldus Van Vliet. “Alleen dan kun je spreken van een écht geïnformeerde keuze.”

4. Opkomst van ‘wellness-cosmetica’

De groeiverschuiving zit vooral in huidverbetering in plaats van volumevergroting.
Behandelingen als Profhilo en andere skinboosters, collageen injectables zoals Sculptra, Radiesse en vooral polynucleotiden zijn in opmars.

Een polynucleotide-behandeling herstelt de huid van binnenuit via celvernieuwing en
collageenaanmaak. Anders dan botox of fillers, die op spieren of volume werken, richt deze
techniek zich op bioregeneratie van de huid zelf.

Het resultaat: een natuurlijk stevigere, gladdere en gezondere huidstructuur met langdurig
effect.
Marktleider op dit gebied is momenteel PolyPhil Nederland.

“De trend verschuift van verbergen naar verbeteren,” aldus Van Vliet. “Waar botox vroeger een geheim wapen was, is biostimulatie de nieuwe vorm van selfcare.”

5. Jongeren versus 45-plussers

De jonge generatie (18–25 jaar) zoekt vaker naar preventieve botox en baby botox, terwijl 45-
plussers
juist focussen op huidkwaliteit en behandelingen als Profhilo.
De verschuiving duidt op een fundamentele verandering: injectables worden niet langer gezien
als ‘corrigerend’, maar als ‘preventief en onderhoudend’.

Over Injectablesbooking

Injectablesbooking is sinds 2020 het grootste onafhankelijke vergelijkingsplatform voor cosmetische
klinieken in Nederland, Duitsland, België en de UK. Het platform biedt jaarlijks meer dan 1 miljoen bezoekers inzicht in prijzen, bevoegdheden en reviews van gecertificeerde artsen.

Met de jaarlijkse rapportage De Staat van de Schoonheid deelt het platform data-inzichten over
trends, veiligheid en gedrag in de esthetische geneeskunde.

*Bron: Injectablesbooking.nl


Perscontact

Lex van Vliet – Oprichter Injectablesbooking.nl
📧lex@injectablesbooking.nl
🌐www.injectablesbooking.nl/persbericht

PERSBERICHT
Nederland kiest massaal voor cosmetische injectables; De staat van schoonheid 2025
Aantal mannen stijgt met 38%, terwijl zoekopdrachten naar ‘fillers’ voor het eerst in jaren dalen.

 

Woubrugge, 2 november 2025 – De cosmetische industrie in Nederland groeit ongekend hard.
Volgens nieuwe data van Injectablesbooking.nl, het grootste vergelijkingsplatform voor
cosmetische klinieken, ondergingen Nederlanders in 2025 naar schatting 1,2 miljoen
injectables-behandelingen
. Dat zijn ruim 500.000 unieke cliënten, oftewel 3,8% van alle 18-
plussers.
In Nederland kunnen consumenten inmiddels op 1334 locaties* terecht voor een behandeling met injectables. De totale marktomzet is op dit moment ca. 360 miljoen euro.

Toch tekent zich ook een opvallende trend af: het aantal zoekopdrachten naar fillers daalde in de
afgelopen twaalf maanden met 9%. Nederlanders lijken kritischer te worden op volumeherstellende behandelingen en kiezen vaker voor subtiele huidverjonging via biostimulatie.

 

1. De stille revolutie in de spiegel
De markt voor cosmetische injectables groeit in alle segmenten, maar vooral het profiel van de cliënt verandert. Waar het aantal vrouwelijke cliënten jaarlijks met circa 10% stijgt, neemt het aantal mannen met maar liefst 38% toe. Behandelingen zijn bovendien toegankelijker geworden: één zone botox kost gemiddeld €143,63*.

“De meeste mensen kiezen niet voor een renovatie, maar voor een frissere versie van zichzelf,” aldus Lex van Vliet, oprichter van Injectablesbooking. “Het resultaat is tijdelijk en subtiel, je beslist zelf of en wanneer je het herhaalt.”

 

2. Van taboe naar normaal gespreksonderwerp

Cosmetische behandelingen zijn inmiddels een sociaal geaccepteerd onderdeel van zelfzorg.
Uit gebruikersonderzoek van Injectablesbooking blijkt dat drie op de vijf consumenten hun
behandeling openlijk bespreken met vrienden of collega’s.

Tegelijkertijd verzwijgt één op de drie zijn of haar behandeling nog altijd tegenover partner of
werkgever.
Toch vindt 42% van de ondervraagden injectables inmiddels “onderhoud, net als naar de kapper gaan”.

“Injectables horen bij zelfmanagement, lekker in je vel zitten,” aldus Van Vliet. “In essentie geeft een behandeling met botox of fillers hetzelfde gevoel als een nieuwe broek, een kappersbezoek, een tatoeage of een auto: het gaat om een uitstraling die bij jou past.”

 

 3. Transparantie als maatschappelijke noodzaak

De vraag stijgt, maar de transparantie blijft achter.
Uit analyse van websites van alle klinieken blijkt dat slechts 62% van de aanbieders vermeldt of
behandelingen worden uitgevoerd door een BIG-geregistreerde arts.

Injectablesbooking ontwikkelde daarom een transparantie-index, die consumenten inzicht
geeft in de kwaliteit, prijsstelling en bevoegdheden van behandelaars.

“Consumenten moeten kunnen zien wie hen behandelt, tegen welke prijs, met welk product en daar onafhankelijke reviews over lezen,” aldus Van Vliet. “Alleen dan kun je spreken van een écht geïnformeerde keuze.”

 

4. Opkomst van ‘wellness-cosmetica’

De groeiverschuiving zit vooral in huidverbetering in plaats van volumevergroting.
Behandelingen als Profhilo en andere skinboosters, collageen injectables zoals Sculptra, Radiesse en vooral polynucleotiden zijn in opmars.

Een polynucleotide-behandeling herstelt de huid van binnenuit via celvernieuwing en
collageenaanmaak. Anders dan botox of fillers, die op spieren of volume werken, richt deze
techniek zich op bioregeneratie van de huid zelf.

Het resultaat: een natuurlijk stevigere, gladdere en gezondere huidstructuur met langdurig
effect.
Marktleider op dit gebied is momenteel PolyPhil Nederland.

“De trend verschuift van verbergen naar verbeteren,” aldus Van Vliet. “Waar botox vroeger een geheim wapen was, is biostimulatie de nieuwe vorm van selfcare.”

 

5. Jongeren versus 45-plussers

De jonge generatie (18–25 jaar) zoekt vaker naar preventieve botox en baby botox, terwijl 45-
plussers
juist focussen op huidkwaliteit en behandelingen als Profhilo.
De verschuiving duidt op een fundamentele verandering: injectables worden niet langer gezien
als ‘corrigerend’, maar als ‘preventief en onderhoudend’.

 

Over Injectablesbooking

Injectablesbooking is sinds 2020 het grootste onafhankelijke vergelijkingsplatform voor cosmetische
klinieken in Nederland, Duitsland, België en de UK. Het platform biedt jaarlijks meer dan 1 miljoen bezoekers inzicht in prijzen, bevoegdheden en reviews van gecertificeerde artsen.

Met de jaarlijkse rapportage De Staat van de Schoonheid deelt het platform data-inzichten over
trends, veiligheid en gedrag in de esthetische geneeskunde.

*Bron: Injectablesbooking.nl


Perscontact

Lex van Vliet – Oprichter Injectablesbooking.nl
📧lex@injectablesbooking.nl
🌐www.injectablesbooking.nl/persbericht

PERSBERICHT
Nederland kiest massaal voor cosmetische injectables; De staat van schoonheid 2025
Aantal mannen stijgt met 38%, terwijl zoekopdrachten naar ‘fillers’ voor het eerst in jaren dalen.

 

Woubrugge, 2 november 2025 – De cosmetische industrie in Nederland groeit ongekend hard.
Volgens nieuwe data van Injectablesbooking.nl, het grootste vergelijkingsplatform voor
cosmetische klinieken, ondergingen Nederlanders in 2025 naar schatting 1,2 miljoen
injectables-behandelingen
. Dat zijn ruim 500.000 unieke cliënten, oftewel 3,8% van alle 18-
plussers.
In Nederland kunnen consumenten inmiddels op 1334 locaties* terecht voor een behandeling met injectables. De totale marktomzet is op dit moment ca. 360 miljoen euro.

Toch tekent zich ook een opvallende trend af: het aantal zoekopdrachten naar fillers daalde in de
afgelopen twaalf maanden met 9%. Nederlanders lijken kritischer te worden op volumeherstellende behandelingen en kiezen vaker voor subtiele huidverjonging via biostimulatie.

 

1. De stille revolutie in de spiegel
De markt voor cosmetische injectables groeit in alle segmenten, maar vooral het profiel van de cliënt verandert. Waar het aantal vrouwelijke cliënten jaarlijks met circa 10% stijgt, neemt het aantal mannen met maar liefst 38% toe. Behandelingen zijn bovendien toegankelijker geworden: één zone botox kost gemiddeld €143,63*.

“De meeste mensen kiezen niet voor een renovatie, maar voor een frissere versie van zichzelf,” aldus Lex van Vliet, oprichter van Injectablesbooking. “Het resultaat is tijdelijk en subtiel, je beslist zelf of en wanneer je het herhaalt.”

 

2. Van taboe naar normaal gespreksonderwerp

Cosmetische behandelingen zijn inmiddels een sociaal geaccepteerd onderdeel van zelfzorg.
Uit gebruikersonderzoek van Injectablesbooking blijkt dat drie op de vijf consumenten hun
behandeling openlijk bespreken met vrienden of collega’s.

Tegelijkertijd verzwijgt één op de drie zijn of haar behandeling nog altijd tegenover partner of
werkgever.
Toch vindt 42% van de ondervraagden injectables inmiddels “onderhoud, net als naar de kapper gaan”.

“Injectables horen bij zelfmanagement, lekker in je vel zitten,” aldus Van Vliet. “In essentie geeft een behandeling met botox of fillers hetzelfde gevoel als een nieuwe broek, een kappersbezoek, een tatoeage of een auto: het gaat om een uitstraling die bij jou past.”

 

 3. Transparantie als maatschappelijke noodzaak

De vraag stijgt, maar de transparantie blijft achter.
Uit analyse van websites van alle klinieken blijkt dat slechts 62% van de aanbieders vermeldt of
behandelingen worden uitgevoerd door een BIG-geregistreerde arts.

Injectablesbooking ontwikkelde daarom een transparantie-index, die consumenten inzicht
geeft in de kwaliteit, prijsstelling en bevoegdheden van behandelaars.

“Consumenten moeten kunnen zien wie hen behandelt, tegen welke prijs, met welk product en daar onafhankelijke reviews over lezen,” aldus Van Vliet. “Alleen dan kun je spreken van een écht geïnformeerde keuze.”

 

4. Opkomst van ‘wellness-cosmetica’

De groeiverschuiving zit vooral in huidverbetering in plaats van volumevergroting.
Behandelingen als Profhilo en andere skinboosters, collageen injectables zoals Sculptra, Radiesse en vooral polynucleotiden zijn in opmars.

Een polynucleotide-behandeling herstelt de huid van binnenuit via celvernieuwing en
collageenaanmaak. Anders dan botox of fillers, die op spieren of volume werken, richt deze
techniek zich op bioregeneratie van de huid zelf.

Het resultaat: een natuurlijk stevigere, gladdere en gezondere huidstructuur met langdurig
effect.
Marktleider op dit gebied is momenteel PolyPhil Nederland.

“De trend verschuift van verbergen naar verbeteren,” aldus Van Vliet. “Waar botox vroeger een geheim wapen was, is biostimulatie de nieuwe vorm van selfcare.”

 

5. Jongeren versus 45-plussers

De jonge generatie (18–25 jaar) zoekt vaker naar preventieve botox en baby botox, terwijl 45-
plussers
juist focussen op huidkwaliteit en behandelingen als Profhilo.
De verschuiving duidt op een fundamentele verandering: injectables worden niet langer gezien
als ‘corrigerend’, maar als ‘preventief en onderhoudend’.

 

Over Injectablesbooking

Injectablesbooking is sinds 2020 het grootste onafhankelijke vergelijkingsplatform voor cosmetische
klinieken in Nederland, Duitsland, België en de UK. Het platform biedt jaarlijks meer dan 1 miljoen bezoekers inzicht in prijzen, bevoegdheden en reviews van gecertificeerde artsen.

Met de jaarlijkse rapportage De Staat van de Schoonheid deelt het platform data-inzichten over
trends, veiligheid en gedrag in de esthetische geneeskunde.

*Bron: Injectablesbooking.nl


Perscontact

Lex van Vliet
📧lex@injectablesbooking.nl
🌐www.injectablesbooking.nl/persbericht-november-2025

🇩🇪 - www.injectablesbooking.de
🇧🇪 - www.injectablesbooking.be
🇬🇧 - www.injectablesbooking.co.uk
🇦🇪 - www.injectablesbooking.ae

Waarom Injectablesbooking.nl?

Alle klinieken in Nederland
Lees reviews en vergelijk prijzen
Vergelijk artsen op ervaring en kwaliteit
Altijd dichtbij