Injectablesbooking.nl is marktleider als boekingswebsite in de cosmetische geneeskunde. Op jaarbasis verwachten wij een half miljoen bezoekers te voorzien van informatie. Veel consumenten drukken bij Injectablesbooking op 'Afspraak Maken'. Maken zij daadwerkelijk een afspraak? Analyseer de effectiviteit van Injectablesbooking onafhankelijk met Google Analytics.
Werkt Injectablesbooking echt voor jouw kliniek? Meet het onafhankelijk met Google Analytics.
Heb je Google Analytics (GA4) connected met je Clinicminds of Salonized online agenda?
Open Google Analytics (GA4)
Klik op Acquisitie
Klik op Verkeersacquisitie
Druk op het Plus-icoontje
Zoek en selecteer 'Hostnaam'
Analyseer de data
Heb je een andere online agenda waarmee Google Analytics (GA4) connected is? Doorloop de volgende stappen voor de rapportage:
Open Google Analytics (GA4)
Ga naar: Rapporten (linkerkant)
Acquisitie (linkerkant)
Verkeersacquisitie (linkerkant)
Standaard kanaalgroep voor sessie (of ‘default channel group’ in het Engels), in het midden onder ‘zoeken’
Selecteer sessiebron (of ‘session source’)
Wij geven UTM source 'injectablesbooking' mee.
De meeste klinieken meten de effectiviteit van hun website met Google Analytics. Wanneer je werkt met de online agenda van Clinicminds, Salonized of E-Kis (Ziatac), dan kun je ook de effectiviteit van de online agenda analyseren met Google Analytics.
Clinicminds - Bekijk hier hoe je Google Analytics installeert op Clinicminds: https://help.clinicminds.com/en/articles/2744847-tracking-the-online-scheduler-google-analytics
Salonized - Bekijk hier hoe je Google Analytics installeert op Salonized: https://help.salonized.com/en/articles/4488541-google-analytics-track-the-booking-widget
Veel klinieken meten de effectiviteit van hun online agenda al. De online agenda moet één keer connected worden met Google Analytics. Vervolgens zie je het verschil in agenda conversie tussen de website, de Injectablesbooking profielpagina, e-mail en social media campagne meten. Je wilt natuurlijk onafhankelijk weten hoeveel mensen er daadwerkelijk een afspraak maken.
Er is per online agenda een enorm conversie verschil. Sommige klinieken hebben een boekingsconversie in hun online agenda van 85%. Andere klinieken hebben een boekingsconversie van amper 10%. In veel gevallen kun je eenvoudig de online agenda conversie verbeteren. Als dat 5% scheelt, dan praat je op jaarbasis vaak over een enorm omzetverschil.
Veel klinieken richten de online agenda te ingewikkeld in. Een goed converterende agenda is eenvoudig ingericht. Met weinig keuzes en begrijpelijke taal (geen jargon).
Ook hebben veel klinieken in hun online agenda slechts beperkte beschikbaarheid. Bijvoorbeeld alleen op maandag en dinsdagochtend. Of pas over 2 weken. Daar haken consumenten op af.
Converteert jouw agenda goed? Analyseer het met Google Analytics!
Ook als jij denkt dat je online agenda goed is ingericht, dan kan het zijn dat consumenten wél obstakels ervaren.
Uit onderzoek blijkt dat gemiddeld 51% van de mensen een afspraak afronden zodra zij de agenda van de kliniek in gaan. Het verschil is echter groot. Sommige klinieken hebben een conversie van 85%. De minst presterende klinieken een conversie van amper 10%. Een spreidingsmaat 'bereik' (range) van 75% is enorm. Dit geeft aan dat sommige klinieken niet met de effectiviteit van de online agenda bezig zijn.
Gemak dient de mens. Veel mensen haken af bij 'obstakels' in een boekingsagenda. Een obstakel kan zijn:
Gebruik van jargon. Gebruik woorden die voor iedereen begrijpelijk zijn.
Te veel keuzes. Als mensen gaan twijfelen dan haken ze af.
Onduidelijk of ingewikkeld proces.
Te tijdrovend.
Geen beschikbaarheid. Dit is misschien wel de belangrijkste. Consumenten hebben het, net als jij, ook druk. Als er nog maar 1 dagdeel per week beschikbaar is dan loop je veel conversie mis.
Veel klinieken maken gebruik van de online agenda van Salonized, Ziatac of Clinicminds. Deze online agenda's kun je onafhankelijk meten met Google Analytics.
Ziatac koppelt data uit haar eigen systeem terug naar de kliniek eigenaar
Heb je geen online agenda maar een contactformulier?
Met Google Analytics kun je onder andere meten:
Hoeveel mensen komen in mijn online agenda?
Hoeveel mensen maken uiteindelijk een afspraak?
Bij welke stap haken veel mensen af?
Injectablesbooking.nl is als boekingswebsite marktleider in de cosmetische geneeskunde. In de komende 12 maanden wordt er 100.000 keer op 'Afspraak Maken' gedrukt.
De consument gaat direct naar de online agenda of het contact formulier van de kliniek.
Wij hebben er voor gekozen om niet bij iedere klik op 'Afspraak Maken' een mail te sturen. Dat zou alleen maar tot irritatie leiden.
In je account kun je onder 'statistieken' zien hoe vaak er op 'Afspraak Maken' is geklikt.
of:
Check jouw Google Analytics account. Dat is onafhankelijk. Daar kun je het volgende zien:
Is er iemand jouw agenda ingekomen vanaf Injectablesbooking
Heeft diegene het 'Afspraak Maken' afgerond?
Waar is diegene vastgelopen?
Hulp nodig van een expert? Stuur dit artikel dan door naar jouw marketingbureau. Wanneer de online agenda 5-10% meer conversie geeft, dan merk je dat direct in de bezetting van de spreekuren en het resultaat van de kliniek.
Lees verder:
Vergelijk op ervaring & prijs Direct een afspraak maken
Zoek, vergelijk en boek een injectable of filler behandeling
Injectablesbooking.nl (onderdeel van Halftien BV)
Vierambachtsweg 25
2481 KR Woubrugge
info@injectablesbooking.nl
KVK: 81484879
BTW: NL862111808B01